Amatérská recenze Dongfeng Fengon 5

Lis 21, 2022

  1. Představení Bidli Auto a Dongfeng
  2. První dojmy
  3. Jízdní dojmy
  4. závěr
  1. Představení Bidli Auto a Dongfeng

Divize Bidli auto, jako exkluzivní importér do ČR, je součástí společnosti Bidli holding, což je největší a nejkomplexnější projekt veškerých potřebných služeb z oblasti bydlení v ČR. Na jednom místě klienti naleznou specialisty z jednotlivých oborů, například hypoték, financí, investic, realit, developmentu, stavebnictví, energetiky, technologií, fotovoltaik, nábytku a přidružených služeb, příkladem designu, daňového poradenství, stěhování, majetkového práva a mnohé další.

Automobilová divize vznikla z části jako snaha o neokoukanou firemní flotilu, ale hlavně jako doplňkový produkt pro naše klienty, pro které jsme obrazně řečeno schopni zajistit příkladem prodej starého bydlení, jejich zafinancování, nalezení vhodného pozemku, realizaci vlastní stavby, vybavení interiéru, přestěhování klientů, zřízení fotovoltaiky a výhodného tarifu energií a k tomu i wallbox a elektrický či benzinový vůz k jejich novému domovu.

Dongfeng (překlad východní vítr) je čínská automobilka s roční produkcí cca 4,5krát větší než Škoda auto a jedná se o 65. největší firmu na světě. Vlastní obchodní podíly a vyrábí pro ostatní automobilky například značek Peugeot, Citroën, Nissan, KIA a Honda.

2. První dojmy

Jakmile byla zasmluvněna dealerství a servisy po celé ČR, rozvezly se testovací vozy i na jednotlivé pobočky firmy Bidli a v té chvíli jsem od něj ihned zabavil klíče, domluvil se s vedením a pustil se do soukromého, amatérského testu.

Vůz jsem měl zapůjčen od 10.11 do 14.11 a za tu dobu jsem s ním najel cca 400km.

Dongfeng Fengon 5, vůbec první ukázkový vůz, přivezen vloni na jaře do ČR jako testovací vlaštovka kategorie SUV kupé, doposud byl na Showroomu ve Vestci u Prahy.

Motor 1,5 turbo benzín značky Mitsubishi, naladěn na 101kw a 220Nm, automatická CVT převodovka (6 virtuálních stupňů). Režim normal/sport/winter, možno full auto či poloautomat.

Pocitově design interiéru přebírá východní vlivy, solidní zpracování, sedadla potažena umělou kůží Nappa, která je příjemná na dotyk a pěkně prošitá, plasty interiéru lícují a nevržou. Elektricky ovládané panoramatické střešní okno velmi pěkné, příjemné sedačky, avšak užší vedení těla, na mých 197cm výšky. Prostor nad hlavou pro mou postavu dostačující, sedadlo řidiče elektricky stavitelné dopředu/dozadu a sklápění, výškově nestavitelné (volant ano), spolujezdec manuální nastavení. Chtělo by to mít možnost pro dlouhány více šoupnout dozadu. Zadní sedačky prostorné s výklopnou středovou opěrkou, místo nad hlavou i pro dlouhány v pořádku, menší zadní okýnka (dáno situetou auta).

Vepředu masivní středový „tunel“ se zavírací přihrádkou, držákem nápojů a ovládání klimatizace. Startování bezklíčové, tvar samotného klíče mi vadil, zbytečně velký a tlačítka jsem občas mačkal i „omylem“.

Volant příjemný do ruky, tlačítka na něm zapamatovatelná, ale krapet neintuitivní ovládání palubního počítače. Dá se zvyknout, ale některé přecvakávání funkcí a nutnost opakovat po sobě stisky tlačítka je obtěžující. Displej jízdních údajů pod volantem v pořádku, přehledný, dobře čitelný, obrazovka středového palubního počítače krapet méně citlivá, ale je to o zvyku, navigace funkční, byť graficky slabota.

Nejvýraznější využitelné funkce: integrovaná navigace, Bluetooth, palubní wifi, různé nastavení audia, přední kamera s nahráváním a smyčkou v HD rozlišení, parkovací senzory s grafickým znázorněním vzdálenosti a integrovaná a hlavně použitelná a funkční zadní parkovací kamera, i když já jezdil na zrcátka.

Když už jsou téma zrcátka, v noci z nich vyzařuje na zem pěkné logo Dongfengu, jinak při jízdě jsou velká, přehledná. Jen přes držák středového zpětného zrcátka a v něm integrované kamery je při zvýšeném posedu hůře vidět, ale menší postavy by tento problém mít neměly.

Zvuková aparatura vozu solidní s plnou připojitelností internet/BT, AUX, rádio. Zadní kufr ovládán elektronicky, včetně autozavírání se zvukovým signálem. Otevírání nádrže jen tlačítkem na palubní desce a pod ním šroubovací víčko s nekonečným závitem. To jsem příliš nepochopil.

Motorový prostor zakrytý plasty se servisními okénky ke kapalinám, motoru a elektroinstalaci. Pod dekly je ke všemu pohodlný přístup i z technické stránky.

3. jízdní dojmy

Široké, masivní auto, vyšší nastupování, široká příď vozu, průměrný rejd, při běžných rychlostech dobrá odezva řízení, posilovač řízení tak akorát, brzdy z počátku „zatuhlé, tupé, pak se rozbrzdily a daly se dávkovat. Pomocník rozjezdů do kopce lze vypnout. Plno různých elektrických asistentů – nemá cenu je vyjmenovávat, ale fungují.

Motor má za mě na takové velké, těžké auto zbytečně poddimenzovaný výkon, navíc naměřená spotřeba ve full auto byla 8,5 dálky, 11,5 město, průměr těch 10l. Byl jsem upozorněn, že se jedná o první vůz, všechny ostatní již mají přehrán software a synchronizováno s převodovkou a údajně je spotřeba nižší.

Na rychlé rozjezdy můžeme zapomenout, pokud tomu nedupnete na podlahu. U testovaného kusu byla běžná odezva při rozjezdu v řádu několika vteřin. Celková jízdní dynamika se podstatně zlepší volbou poloautomatu, kdy se motor zbytečně nepřetáčí a celkově tam cvakáte kvalty kolem 3tis a je to svižnější a s menší spotřebou než full auto.

Převodovka jinak „řadí“ hladce, déle však trvá (několik vteřin) přeřazení z D na R.

Vůz celkově líně, ale plynule zrychluje do 80km/h, v 90ti ho musíte držet plynem a nemá „benzinovou setrvačnost“, kdy byste ho jen lechtali. V zásadě nad 90 se dá jet tak cca ke 120km/h, ale upřímně, kolem 110 už se vytrácela odezva z řízení, motor stejně víc neutáhne, převodovka to příliš nikam dál nepustí a neměl jsem z toho nad dálniční rychlostní limit dobrý pocit. Možná to bylo i použitými čínskými pneumatikami a na kvalitnější pryži by byla odezva jistější.

Brzdy byly dostatečné a tlumení spíš komfortnější. Dokázal bych si ho představit tužší ať už v kompresi, tak útlumu, ale české okresky žehlí v legálních rychlostech bez jakéhokoliv problému.

Světla automatické denní svícení a pak LED světla a manuální režim.

4. Závěr

Abych byl férový, mám z tohoto kusu kapánek rozporuplné pocity. Záruka super, zpracování příjemně překvapilo, pohodlí, prostornost a masivnost vozu, použití komponent renomovaných značek, cenovka přívětivá, design je věcí vkusu, ale na živo pěkný, i když verze 2, která se oproti testovanému kusu bude prodávat zákazníkům, má hezčí masku. Výbava solidní a pár věcí se mi vyloženě líbilo. Na druhou stranu není to auto bez chyb. Nelogické asijské ovládání je věcí zvyku, ale mrzí mě spotřeba, kdy u testovaného kusu, tedy 1,5 benzínu mi 10l přijde přehnané, navíc když to není vykoupeno nějakým kulervoucím výkonem či vhodností dlouhých cest. CVT je příjemná a uživatelsky neutrální, žel pro mě s nájezdem 50tis km/ rok to není – občas potřebuji jet rychleji. Též mě mrzí, že nešla více posunout sedačka řidiče, ale chápu, že jsem 2metrový habán a průměrný řidič má místa dostatek.

Vůz si dokážu představit pro použití ve městě, kdy poutá jeho netradiční vzhled a vůbec si s ním neuděláte ostudu, právě naopak. Naživo je opravdu hezčí, než z fotek a lidé se na něj aktivně ptají.

Zkrátka za mě použití na kratší vzdálenosti, kdy je preferováno pohodlí jízdy. Na ovládání palubního počítače si člověk zvykne, parkovací kamera funguje pěkně, panoramatické okno se stažením je pecka. Zajímavým argumentem je též cena, kdy se toto plně vybavené auto dá sehnat cca za 650tis se zárukou 7 let nebo 150tis km a jsou skladem či na cestě do ČR.

Víc mi ale na tento účel použití sedí spíš menší bratříček, model Glory 500 což je městské kompaktní SUV-B, které má mladistvý vzhled, stejný motor, ale již po přehrání firmware. Menší, lehčí vůz s avizovanou kombinovanou spotřebou 6,6l a cenou od 439tis Kč se stejnou zárukou, tzn. 7let či 150tis km. Pro použití do města na rozvoz dětí, nákupy apod. to za mě bude hodně zajímavé a rád bych opět testnul. Hodilo by se totiž druhé vozítko do rodiny. 😊

Celkově je Dongfeng výbavou, funkčností a provedením zajímavou alternativou. Rozhodně o třídu jinde než Dacia, řekl bych, že v českém trhu to bude v nových vozech přímý konkurent třeba Sangyongu. Nemůžeme to však porovnávat s trhem ojetin, neboť ano, třeba BMW X3 je proti tomu kosmický koráb, ale za stejné peníze seženete „v Baworu“ 6-7 let starý kus minimálně s dvousty tisíci na hrbu a bez záruky a ta spotřeba bude nemlich ta samá. A pokud se bavíme o nových vozech, pak je příkladem použitá X3 za 2,2mega s 210kw a v té ceně máte od DF nejvyšší model hypermoderního, plně elektrického mega SUV s 360kW a 750Nm.

Firma chce v ČR nabízených modelech svůj obchodní model postavit právě na jednoduchosti a dostupnosti těchto základních, nových vozů a jejich uživatelské přívětivosti tzn. Prostě normální auto pro normální lidi a DF si nehraje na nic, co není. Ano, má své mouchy, ale i nemalá pozitiva a je na každém, aby si zvážil plusy a mínusy. Kompromisní zlatá střední cesta a věřím, že si svou klientelu najde. Dnes už je auto holt bráno jako spotřební materiál a za mě hodně do plusu krom výbavy mluví avizovaná záruka. Doporučuji tak zvednout zadek, zajeďte se na něj podívat či si ho osahat a udělejte si obrázek na živo sami.